Transportministeren: Byggebranchen gør store fremskridt, men potentialet er langt fra udnyttet endnu

Transportministeren blev taget varmt imod af parter fra Unicon til en snak om bæredygtighed i byggeriet, og navnlig hvordan der politisk kan stilles bedre og mere specifikke krav i forbindelse med offentlige byggerier og anlægsprojekter. Det hører nemlig under Transportministeriets ressort at vedligeholde statens ejendomme og landets infrastruktur.

I løbet af besøget blev ministeren vist rundt på betonfabrikken i Holstebro og fik blandt andet mulighed for at tale med vognmand Nicolaj Brogaard, der hver dag transporterer den lokalproducerede beton. Fremover skal transporten i højere grad være elektrisk. For med flere store offentlige anlægsprojekter på vej øges kravene til, at betonen ikke kun produceres, men også transporteres på en måde, der mindsker miljøpåvirkningen.

Og her faldt snakken på den konkrete udmøntning af aftalen for omstilling af tung vejtransport, hvor opfordringen til ministeren var klar: Udmøntningen bør ske på en måde, der sikrer en bred fordeling af midlerne, så alle aktører uanset størrelse kan bidrage til den grønne omstilling.

”Det er vigtigt, at den grønne omstilling af tung vejtransport ikke kun kommer de største aktører til gode. Vi har brug for en fordeling af midlerne, hvor alle virksomheder – store som små – får mulighed for at bidrage til en bæredygtig fremtid. Derfor skal vi sikre, at støtten når bredt ud og ikke koncentreres hos få store konceptvognmænd" sagde Nicolaj Brogaard, fra Vognmand Brogaard under samtalen med ministeren.

 

CO2-reduceret beton og emissionsfri transport skal hjælpe omstillingen

Unicon har sat et mål om at reducere CO2-udledningen fra sin flåde af betonbiler med 30% i 2025 sammenlignet med 2019, og i 2035 skal flåden af betonbiler være 100% emissionsfri. Som led i omstillingen har Unicon i dag 10 elektriske betonbiler i drift, hvilket gør Unicon førende blandt betonproducenter i Europa, når det kommer til elektrificering af flåden.

”Ministerens besøg gav os mulighed for at fremhæve vigtigheden af klare bæredygtighedskrav i offentlige byggerier uden at gå på kompromis med den danske kvalitet. Samtidig er det essentielt at få etableret en effektiv ladeinfrastruktur for at elektrificere transporten af byggematerialer. Vi ser frem til at fortsætte dialogen med transportministeren om at drive den grønne omstilling” siger Casper Mathiasen, Managing Director hos Unicon.

Danmark er langt fremme, når det kommer til at mindske miljøpåvirkningen i byggeriet. Et konkret eksempel er den FutureCEM-baserede UNI-Green beton, som sikrer en CO2-reduktion på omkring 30 procent i forhold til konventionel anlægsbeton. Det er den, der bruges, når Unicon skal levere cirka 40.000 m3 beton til Energinets forstærkning af højspændingsnettet fra Tønder til Holstebro. Projektet indebærer støbning af ca. 430 mastefundamenter langs en strækning på 146 kilometer, og brugen af UNI-Green giver en besparelse på cirka 4.700 tons CO2-ækvivalenter.

”Det har været en spændende dag hos Unicon. Og det er tydeligt, at de gør et stort arbejde for at levere morgendagens grønne og bæredygtige løsninger inden for betonproduktion. Derfor fik vi også en god snak om, hvordan vi fra Regeringen kan være med til at skabe de rette vilkår, så omstillingen sker så hurtigt og effektivt som muligt” siger transportminister Thomas Danielsen.

Fra venstre: Christian Elleby, Logistik Unicon - Casper Mathiasen, Direktør Unicon - Thomas Danielsen, Transportminister - Nikolaj Brogaard, Ejer Brogaard A/S.

 

Bedst mulige betingelser for at udnytte råstoffer i fremtiden
Efterspørgslen efter beton og cement vil forblive høj, og derfor understregede Unicon over for ministeren vigtigheden af at sikre de rette rammer for genanvendelse og lokal indvinding af råstoffer flere steder i Danmark. Dette vil minimere miljøpåvirkningen og reducere belastningen af vejnettet, som ellers ville blive påvirket af transport af råstoffer over store afstande.

Unicon understregede ligeledes også behovet for en egentlig råstofstrategi, der både omfatter jomfruelige og genanvendte råstoffer, for at opretholde forsyningssikkerheden i fremtiden.

"Det er afgørende at skabe rammer, der fremmer genanvendelse og lokal indvinding af råstoffer for at reducere miljøpåvirkningen og sikre forsyningssikkerheden. Derfor er en langsigtet råstofstrategi nødvendig for en bæredygtig fremtid" siger Casper Mathiasen, Managing Partner i Unicon.