Unicon tager ”megaskridt” for hele byggebranchen:
Sender verdens første elektriske betonbil på vejene
Den 29. september kunne Unicon officielt præsentere verdens første serieproducerede elektriske betonbil. Lanceringen markerer ikke blot en ny milepæl i Unicons omstilling af sin flåde, som allerede tæller landets eneste hybride og HVO-drevne betonbiler, men også et stort skridt for hele branchen mod mere bæredygtigt byggeri.
Den hidtil største landvinding inden for emissionsfri distribution af beton har set dagens lys med verdens første serieproducerede elektriske betonbil. Således introducerer Unicon nu en af de velkendte lastbiler med blå- og hvidstribet betonkanon som 100 procent eldrevet. Den elektriske betonbil vil allerede fra september dagligt levere færdigblandet beton – uden emissioner på hverken veje eller byggepladser.
- Vi er enormt stolte over at kunne præsentere verdens første serieproducerede elektriske betonbil på de danske veje og byggepladser. Som Danmarks største leverandør af færdigblandet beton er vi hele tiden på jagt efter nye initiativer, der kan bidrage til et mere miljøvenligt byggeri, og her bliver den elektriske betonbil fuldstændig afgørende for fremtidig bæredygtig distribution af færdigblandet beton, der er det mest brugte byggemateriale i verden, forklarer Jan Søndergaard Hansen, direktør i Unicon.
Lanceringen af den elektriske betonbil sker i forlængelse af, at Unicon i august 2020 kunne sende Danmarks første og eneste hybride betonlastbiler på vejene, hvorefter flere HVO-drevne betonlastbiler desuden fulgte efter. Dermed tager Unicon et stort skridt mod en fuldstændig emissionsfri lastbilflåde efter flere års intensivt udviklingsarbejde i samarbejde med Volvo Trucks og Liebherr-Mischtechnik.
- Udviklingen af den elektriske betonbil er ikke kun et megaskridt for hele branchen, men også for os som virksomhed. En af vores kerneambitioner er at gøre det til standard at benytte CO2-reducerede løsninger, hvorfor vi håber, at vores emissionsfrie betonbil vil gavne både vores kunder og de byer, vi kører i, siger Jan Søndergaard Hansen.
Milepæl mod emissionsfrie byggepladser
Den nye elektriske betonbil skal yde et vigtigt bidrag til emissionsfrie byggepladser i Danmark, hvilket er en af nøgleanbefalingerne fra regeringens klimapartnerskab for bygge- og anlægssektoren. Foruden emissionsfri aflæsning af beton på byggepladserne sikrer de elektriske betonbiler også et bedre arbejdsmiljø, eftersom støjniveauet halveres og kommer ned på almindeligt samtaleniveau, mens aflæsningen foregår.
- Udover at kunne bidrage til vores egne mål inden for bæredygtighed er det også væsentligt for os som virksomhed at kunne skabe nogle bedre arbejdsmiljøer på danske byggepladser. De emissionsfrie byggepladser samt en generel forbedring af arbejdsmiljøet i byggeriet udgør derfor en vital del af vores måde at anskue bæredygtighed som helhed, hvorfor dette også er blandt hovedpunkterne i vores 2030-roadmap mod mere bæredygtig produktion og leverance af færdigblandet beton, lyder det fra Unicon-direktøren.
Tiltaget bliver da også taget godt imod af entreprenørfirmaet CG Jensen og ejendomsselskabet NREP, der som nogle af de første får fornøjelsen af at benytte den nye elektriske betonbil til byggeriet af UN17 Village, hvor præsentationen af den elektriske betonbil også fandt sted.
- CG Jensen har som mål at blive klimaneutrale allerede i 2029. På vejen til vores grønne omstilling er dette tiltag fra vores mangeårige samarbejdspartner Unicon et godt skridt, som vi hilser meget velkommen, siger divisionschef for Beton Arcon, Morten Andersen.
- Der er god logik i at præsentere verdens mest bæredygtige betonbil på byggepladsen for UN17 Village, som er et af verdens mest bæredygtige byggerier. Byggebranchen rummer et stort potentiale inden for bæredygtighed, og vi tror på, at Danmark har alle forudsætninger for at blive en verdensledende nation, når det potentiale skal indfries. Vi har kompetencerne, en stolt byggetradition, villig kapital, og vi har tradition for samarbejde. Vi er glade for at se, at Unicon, som er en god samarbejdspartner, har et ambitionsniveau, der matcher vores, siger Jens Kramer Mikkelsen, byudviklingsdirektør, NREP.
Unicons ambitiøse bæredygtighedsmål
Unicon præsenterede sidste år sit 2030-roadmap mod en mere bæredygtig produktion og leverance af færdigblandet beton. Blandt hovedinitiativerne er en markant CO2-reduktion, genanvendelse af råstoffer på industriel skala, emissionsfri transport og nul arbejdsulykker.
I det lys spiller den nye emissionsfrie betonbil en vigtig rolle i jagten på Unicons ambitiøse målsætninger inden for bæredygtighed.
- Beton er et uundværligt materiale i byggeindustrien, og det vil det også være i fremtiden. Derfor ønsker vi at gå forrest og skabe mere bæredygtige løsninger, der både kan bringe os selv og byggebranchen som helhed i en grønnere retning. Vi kan ikke nøjes med at have CO2-reduceret beton på hylderne. Den grønne omstilling gælder alle led i organisationen og værdikæden, og her er CO2-reduceret transport et vigtigt indsatsområde i vores 2030-roadmap mod mere bæredygtig betonproduktion og -leverance, siger Jan Søndergaard Hansen.